• Offizieller Beitrag

    Gibt es in den Unterlagen irgendeinen Hinweis über die vorgeschriebene Beleuchtung beim Rollen, Tanken usw.?

    Kann mich an eine Zeile erinnern wonach beim Tankvorgang eine gewisse Beleuchtung vorgeschrieben ist.
    Witch hat mich auf den Gedanken gebracht.

    Snake? :D

    Werde parallel meine "German Airforce Handbooks" befragen.

    Gruß
    Dro16

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    Geboren zu fliegen, aber gezwungen zur Arbeit!

  • Soweit mir bekannt ist, wird es lt. einem US-AF Handbuch wie folgt beschrieben:


    8.3. Night Ground Operations

    Special care should be taken during night operations. Allow extra time to complete the exterior preflight, since flashlight illumination is minimal. Ensure the canopy is clean. Check the exterior lights during preflight to ensure they are not missing or broken.
    The only lights available from battery power are the utility light and the cockpit spotlights. Remove the utility light from its retaining post prior to strap-in. Ensure you are able to monitor RPM and FTIT during start until the generator is on line and additional lighting is available. Use your flashlight if necessary. After start and any other time the aircraft is stopped on the ground (maintenance quick check/arming/de-arming), the position lights should be bright and steady, and the anti-collision strobe should be off. This helps prevent possible ground crew disorientation and gives them better illumination with which to complete their operations. Check the operation of landing and taxi lights immediately after engine start.
    When ready to taxi, turn the strobe on, the position lights to flash, and the taxi light on. Taxi at night in accordance with MCI 11-F16 Vol. 3 and local procedures. Because the nose wheel door blocks some illumination of the taxi light (except Block 40/50), visibility to the left of the nose is limited. The landing light may be used during left turns.

    Fundstelle: F-16 COMBAT AIRCRAFT FUNDAMENTALS 11-f-16v5


    Abweichend dazu gibt es nocht andere Vorschriften/Verfahrensweisen:

    Nachtflug:
    8.5.4. Lead Considerations

    Wingman consideration is critical at night. As lead, configure your exterior lights according to your wingman's desires as much as possible. The anti-collision strobe should be flashing until the wingman has completed his rejoin and then placed in the OFF position. Initially, try a setting of dim/steady for the fuselage and position lights and mid-range for the formation lights. In dim/steady/strobe off, all exterior light toggle switches will be aft/inboard.
    Fundstelle: F-16 COMBAT AIRCRAFT FUNDAMENTALS 11-f-16v5

    Diese verlangen, dass bei nachtflügen das ANTI-COL Light in der Formation abgeschaltet wird. Nur die letzte Maschiene im Verband hat das COL Light an. (Blendungsgefahr bei LATRIN od Nachtsichteinsatz)

    bei der Betankung:
    EXT-LIGHT: Steady
    ANTI-COL: ON (at night: OFF) wieder Blendungsgefahr des Operraters
    Fundstelle: F-16 Checklist

    Signal aus dem Cockpit heraus:
    Hier werden Licht und Zeichensignale gegeben, die festgelegt sind.
    Aber eine Aufzählung hier, würde den Rahmen sprengen.


    Das war nur die erste durchsicht. Mal schaun ob ich noch was finde...


    Gruß
    Snake